Dziś otrzymałam pakiet do nauki Globalnego czytania od Wydawnictwa Pentliczek.
Zapraszam gorąco do poczytania.
Zapraszam gorąco do poczytania.
Ale zanim Wam zaprezentuje chciałabym pokrótce przypomnieć wam najważniejsze informacje dotyczące tej metody.
Metoda
Glenna Domana opiera się przede wszystkim na nauce przez zabawę. Dziecko
powinno być karmione wiedzą w miarę łaknienia. To znaczy, że czas poświęcony na
naukę musimy dostosować do możliwości dziecka, nie narzucając mu nadmiernej ilości
jeśli nie jest w stanie przyswoić.
Poprzez tę metodę
dziecko uczy się czytać nie literując lecz utrwalając sobie wizualnie
poszczególne wyrazy, można rzecz ujmując określić
że zapamiętuje ułożenie liter. Metoda ta jest stosowana wśród wszystkich dzieci
począwszy od maluchów zarówno u dzieci z problemami rozwojowymi w poszczególnym stopniu jak i wśród dzieci w pełni rozwiniętymi intelektualnie. W swoim dorobku zawodowym w delikatnym stopniu korzystałam z tej metody pracując z dziećmi w grupie integracyjnej zarówno podczas zajęć w grupie jak również indywidualnie. Ale ta metoda jest nieświadomie stosowana w edukacji przedszkolnej jak i wczesnoszkolnej gdy nauczyciel prezentuje dzieciom materiały wizualne dotyczące np. pór roku, miesięcy czy też plansz tematycznych do zajęć. Sama wielokrotnie wykorzystywałam zapis graficzny z wizualnym obrazem danego słowa.
Pytanie
jakie możemy sobie teraz zadać to :
dlaczego
uczyć dziecko maleńkie np. mające 1 rok? I tu
zaczyna się dylemat rodziców dlaczego zabierać dziecku dzieciństwo?
Sama
sentencja metody to jest zabawa, istotne jest aby dziecko czuło się zadowolone,
swobodne, zrelaksowane i na pierwszym miejscu radosne. Absolutnie nie można dziecka zmuszać!!!
Natomiast
poruszając kwestię wieku w wielu
badaniach udowodniono, iż dziecko małe ma świeży i niezwykle chłonny umysł,
dzięki temu samoczynnie przyswaja wiedzę i umiejętności bez jakiegokolwiek
wysiłku. A sama nauka jest dla niego po prostu zabawą. Według Domana im
wcześniej zacznie się pracować z dzieckiem tym lepsze będą efekty, a najlepszy
okres do tego to wiek 1-5 lat. Ponieważ mózg dziecka wtedy jest doskonale
rozwinięty i ma ono najlepsze
potencjalnie możliwości rozwoju. Gdy ten etap przegapimy dziecko w późniejszym czasie już przestaje
być aż tak otwarte na naukę, jego potencjalne
możliwości przyswajania wiedzy po prostu osłabiają się.
Wiadomo, że
od początku uczymy dziecko chodzenia, mówienia i wykonywania podstawowych
czynności. Doman przypatrując się dogłębnie rozwojowi dziecka doszedł do
wniosku, że warto wcześniej pracować z dzieckiem, aby nauka stała się dla malucha czymś naturalnym i nie „męczyła”
go. A dzięki temu jeśli dziecko oswoi się z nauką proces kształcenia stanie się
dla niego czymś bez wysiłkowym a to przyczyni się do faktu, że w późniejszych latach będzie
stymulował mózg do bardziej dynamicznego rozwoju.
Wielu z nas
zastanawia się w tym momencie na czym dokładnie polega ta metoda.
Według założenia Glenna składa się ona z 5 etapów:
Według założenia Glenna składa się ona z 5 etapów:
1. nauka
pojedynczych słów- słowa powinny być
napisane na białych szablonach kart
czcionką 8cm, aby były dobrze widoczne dla dziecka. W przypadku małego
dziecka najlepiej aby kolor zapisu był
czerwony ponieważ najlepiej przyciąga wzrok dziecka ; Rodzic prezentuje dziecku
szablon z zapisem słowa i obrazem przedstawiającym słowo. W ten sposób dziecko
łatwiej przyswaja i rozumie dany wyraz.
2. nauka wyrażeń dwuwyrazowych, gdzie są
zestawiane ze sobą dwa słowa np. mama kocha, duży dom, mały klocek.
3. nauka prostych zdań- zestawienie ze
sobą wyrazów np. dom jest mały. Takie kombinacje stosujemy z wyrazów, które
dziecko wcześniej widziało i poznawało. Na tym etapie czcionka powinna ulec
zmniejszeniu z 8cm do 5cm.
4. etap rozbudowanych zdań – na tym
etapie wprowadza się zaimki: pod, nad, za, w, na itp. Wielkość liter ulega
zmniejszeniu do 3,5 cm i zamiast czerwonego koloru wprowadzamy czarny kolor
czcionki.
5. czytanie książeczek – najlepiej
samodzielnie stworzyć książeczkę, która będzie dotyczyła samego dziecka bądź
wykorzystać już istniejące. Taka książeczka powinna mieć wymiar 20x45cm.
Książeczkę czytamy 2-3 razy dziennie aby dziecko przyswoiło.
Reguły nauczania według Glenna
Domana, które gwarantują sukces:
*Każdą sesję powinien charakteryzować
entuzjazm, radość i zaangażowanie.
*Naukę najlepiej zacząć z jak najmłodszym
dzieckiem.
*Naukę należy traktować jako świetną zabawę.
*Do nauki podchodzić można tylko wtedy, gdy
matka i dziecko są zdrowi, wypoczęci i szczęśliwi.
*Informacje należy prezentować szybko.
*Do dziecka trzeba mówić wyraźnie, głośno i
z entuzjazmem.
Musimy pamiętać, że pracując ta metoda musimy robić to systematycznie, wtedy efekty będą widoczne. czyli przynajmniej 2-3 razy dziennie powracać do lekcji jaką z dzieckiem rozpoczęliśmy. NIe zapominajmy, że jeśli przerwiemy i przez jakiś czas nie będziemy przypominać istnieje szansa, że dziecko zapomni. Dlatego też systematyczność oznacza kontynuację powtarzanie każdego dnia aby dziecko utrwalało ale w miarę możliwości dziecka, aby nie było ono przytłoczone. To ma być dla dziecka przyjemność a nie obowiązek.
Jak już zauważyliście plansze są duże, przejrzyste i wyraźne. Zapis słowa jest duży dzięki czemu przystępny dla dziecka. Nad słowem mamy obraz nawiązujący do niego przez to dziecko łączy zapis z wizualizacją. łatwiej po prostu zapamiętuje wyraz oraz co on oznacza. Z pewnością dostrzegliście puste pole na karcie ze słowem tata. w tym miejscu można wkleić zdjęcie taty bądź też dziecko może samodzielnie narysować tatę.Podczas nauki musimy pamiętać, że prezentując dziecku planszę ze słowem używamy wyłącznie SŁOWA (WYRAZU). Nie możemy swojej prezentacji przedstawiać następująco.
Popatrz na tej planszy widzimy np. konia, bądź żabę...
Pokazując dziecku daną plansze mówimy wyłącznie: KOŃ i nic poza tym.dzięki temu dziecko bez żadnego trudu opanuje wizualnie słowo.
Druga strona plansz to samo słowo. Gdy dziecko już zaznajomi się z pierwsza strona prezentujemy druga aby sprawdzić czy dziecko zapamiętało i potrafi wskazać planszę z zapisem słowa o którym mówimy.
Widzimy, że słowo znajduje się centralnie na środku planszy aby było widoczne. Dodatkowo w zestawie otrzymałam przewodnik w którym jest przedstawiona metoda na czym polega oraz jak ja wprowadzić podczas pracy z dzieckiem.
Kolejny zestaw to wyrazy do dalszych etapów nauki.
Wśród nich mamy dodatkowo słowa, które są niezbędne w budowaniu prostych zdań. Ale to już pakiet do wprowadzenia, jak dziecko opanuje słowa, z których będzie można utworzyć zdania.
A więc zaczynamy naukę i o efektach opowiemy w następnym wpisie ;) Jak na razie słowa poznaje córeczka i ku mojemu zaskoczeniu wskazała bezbłędnie. No ale zobaczymy po pewnym czasie czy tak szybko przyswaja czy to tylko odruch przypadkowy :)
do zobaczenia w kolejnym wpisie :)
Ale jestem zła...czemu ja o tym nie wiedziałam jak uczyłam moją córkę czytać...zaoszczędziłabym nerwów i czasu...Oby więcej takich postów :)
OdpowiedzUsuńwyniki są bardzo dobre jeśli chodzi o tę metodę :) zobaczę jak sprawdzi się na moich dzieciaczkach :)
UsuńSuper oby więcej takich postów: )
OdpowiedzUsuńdziękuję :) mam nadzieję, że wpis chociaż troszkę wyjaśnił czym będziemy się z dziećmi zajmować i jak to przebiega :)
UsuńBardzo przydatne wiadomości :)
OdpowiedzUsuńbardzo się cieszę, że w miarę jasno i zrozumiale napisałam nie zanudzając ;)
Usuńsuper :_)
OdpowiedzUsuńdziękuję ;)
UsuńSuper :)
OdpowiedzUsuńsuper :)
OdpowiedzUsuńSuper
OdpowiedzUsuńŚwietne te karty
OdpowiedzUsuńsą dobrze wykonane, sztywne więc myślę, że przetrwają dla kolejnego pokolenia ;)
UsuńSuper
OdpowiedzUsuńBardzo fajna metoda edukacji, gratulacje, my również chętnie spróbowalibyśmy naszych sił z czytaniem :)
OdpowiedzUsuńSuper, napewno my z korzystamy z takiej metody. Swietna recenzja.
OdpowiedzUsuńbardzo dziękujemy i polecamy :)
UsuńNaprawdę bardzo fajne się wydaje. Musze poszukać, by pouczyć sie z moimi maluszkami
OdpowiedzUsuńsą bardzo fajne :)
Usuń